PERCAYA DIRI

PERCAYA DIRI
BELAJAR DARI KEGAGALAN

Ahad, 18 Ogos 2019

Permulaan Perjalanan Selepas Belajar.

Assalamualaikum... aku menulis disini adalah untuk menyimpan kenangan dan pengalaman yang telah dilalui dari tamat belajar 2012 hinggalah sekarang 2019. Aku menulis sebab aku sangat sayang dan bersyukur dengan apa yang telah aku lalui dalam my life journey.

Lepas tamat belajar akhir 2011 aku pun pulang ke kampung halaman di Hulu Terengganu, Terengganu. Tempat aku belajar di Sintok, Kedah selama 3 tahun aku menimba ilmu demi segulung ijazah.

Semasa di kampung aku berulang alik ke Kuala Berang untuk mengisi jawatan kosong berdasarkan akademik yang aku perolehi. Tapi dari hari ke hari masih belum nampak bayang untuk aku memperolehi kerja. Kebanyakan kerja yang aku minta adalah dalam negeri Terengganu sebab aku dah malas nak merantau ke negeri orang. Namun rezeki ku belum ada masa tu untuk bekerja di Terengganu.

Selepas beberapa bulan duduk makan anggur sehingga keluar bunyi-bunyi yang tidak sedap didengar.
'Belajar tinggi-tinggi pun masuk blok angkat sawit gok', 'Anak aku dok masuk U pn boleh gok kerja', 'Setakat nak kerja kilang, angkat buoh sawit, baik xyah belajar tinggi-tinggi'. Tu la antara kata-kata yang sampai ke telinga dan juga ibu bapaku. Masa tu ada la rasa rendah diri, malu dan geram dengan diri sendiri sebab tak boleh nk buat apa-apa.

Pada tahun 2012, aku ambil keputusan untuk pergi ke Johor rumah sewa abang aku di Pasir Gudang untuk mencuba nasib mencari pekerjaan. Hampir 2-3 minggu juga duk makan tidur dan hantar resume ke kilang-kilang di pasir gudang. Aku hanya boleh gi hantar resume bila ada abang dan kawan abang untuk tumpang ke kilang-kilang. Nasib ada Nuar kawan serumah abg yang baik hati rekemenkan satu kerja di Jalan Emas, kawasan perindustrian Pasir Gudang iaitu kilang CMP (Chugoku Marine Paints).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan